Kies uw Raymarine aandrijfeenheid
Raymarine Evolution systemen zijn compatibel met hydraulische, mechanische en bekrachtigde sterndrive aandrijfsystemen. Indien het voor u niet duidelijk is welk systeem op uw schip gemonteerd zit, neemt u dan contact op met een geautoriseerde Raymarine dealer.
De aandrijfeenheid is het deel dat communiceert met de stuurinrichting van uw schip, zodat de koerscomputer de juiste koers stuurt. Raymarine heeft een breed scala aandrijfeenheden zodat voor vrijwel elk schip een passende oplossing bestaat.
Maak een keuze uit onderstaande stuurinrichtingen en bekijk de beschikbare aandrijfeenheden...
|
Raymarine Evolution kunnen gekoppeld worden aan een hydraulisch stuursysteem aan boord van uw schip. Gebruik hiervoor één van de robuuste pompen met een capaciteit die voldoet aan de eisen van uw stuurinrichting.
Beschikt u over een hydraulisch systeem... dan is de inhoud (in cc's) van de stuurcilinder op het roer of (inboard) motor bepalend voor het type pomp dat geschikt is. Deze informatie is doorgaans te vinden in de handleiding van de stuurinrichting |
Stuurautomaat Tip
Indien de inhoud van de stuurcilinder onbekend is, kunt u het merk en typenummer van de cilinder opzoeken in onze cross-reference gids en zo bepalen welke pomp voor uw stuurinrichting geschikt is. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Drive Type | Type 0.5 (12VDC)12VDC: E12139
|
Type 1 (12V of 24V)12VDC: M81120
24VDC: M81119
|
Type 2 (12V of 24V)12VDC: M81121
24VDC: M81123
|
Type 3 (12V of 24V)12VDC: M81122
24VDC: M81124
|
Constant Running Pump
|
Waterverplaatsing: | Niet van toepassing. De stuurinrichting bepaalt welke capaciteit pomp benodigd is. |
||||
Volume Cilinder | 50cc-110cc |
80cc – 230cc |
230cc – 350cc (14in3–21in3)
|
350cc – 500cc (21in3–30.5in3)
|
500cc - 1200cc |
Maximum werkdruk bij 12VDC | 50bar (750psi)
|
100bar (1450psi)
|
80bar (1160psi)
|
57 bar (827psi) |
|
Maximale debiet (onbelast) | 650 cc/min (30.52in3/min | 1000cc/min
(67in3/min)
|
2000cc/min
(122in3/min)
|
2900cc/min
(175in3/min)
|
4500cc/min (274.6in3 / min) |
Te gebruiken koerscomputer | EV-100
|
EV-150 (12v) |
EV-400
|
EV-300 |
Opmerkingen:
|
Bedoeld voor grotere, mechanisch bestuurde schepen met een waterverplaatsing van meer dan 20 ton. Deze aandrijfeenheden zijn complete systemen, bestaande uit een omkeerpomp, olietank en hydraulische cilinder. |
Hydraulische Lineaire aandrijfunits |
||
|
|
|
Drive Type |
Type 212VDC: E12207 24VDC: E12208 |
Type 312VDC: M81202 24VDC: M81203 |
Maximum waterverplaatsing |
22.000 kg |
35.000 kg |
Maximum stuwkracht |
585 kg |
1.200 kg |
Maximale slag |
254 mm |
300 mm |
Tijd van aanslag tot aanslag |
10 seconden |
10 seconden |
Maximum roerkoppel |
1.270 Nm |
3.200 Nm |
Te gebruiken corepack |
EV-400 |
EV-400 |
Notes:
|
Ons meest gebruikte type aandrijfunit voor zeilschepen. Raymarine mechanische lineaire aandrijvingen zijn betrouwbaar, krachtig, stil en zorgen voor een korte hard-over tijd. Ze worden onderdeks gemonteerd en bedienen rechtstreeks het kwadrant of de roerkoning. Hier kunnen accessoires voor nodig zijn die de fabrikant van de stuurinrichting kan leveren. |
Mechanische Lineaire Aandrijfunits |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Drive Type |
Type 112VDC: M81130 |
Type 2 Short12VDC: M81131 24VDC: M81133 |
Type 2 Long12VDC: M81132 24VDC: M81134 |
Maximum waterverplaatsing |
11.000 kg (24,000 lb) |
15.000 kg (33,000 lb) |
20.000 kg (44,000 lb) |
Max duw/trekkracht |
295 kg (650 lb) |
480 kg (1,050 lb) |
480 kg (1,050 lb) |
Maximum slag |
300 mm (12") |
300 mm (12") |
400 mm (16") |
Hard-over (aanslag tot aanslag) tijd |
11 seconden |
11 seconden |
14 seconden |
Maximum roer koppel |
735 nm (6,500 lb.in) |
1.190 nm (10,500 lb.in) |
1.660 nm (14,700 lb.in) |
Stroomverbruik |
18-36 W |
48-72 W |
48-72 W |
Te gebruiken corepack |
EV-200 |
EV-400 |
EV-400 |
Notes:
|
Een roterende aandrijfunit wordt gebruikt op zeil-en motorschepen waarbij het roer vanaf de stuurstand wordt bediend middels een ketting met kettingwiel. (bijv een kabel of stangen) Het uitgekiende ontwerp van de Raymarine roterende aandrijfunit zorgt voor een stille en krachtige stuurautomaat. |
Mechanische Roterende Aandrijfunits |
||
|
|
|
Drive Type |
Type 112VDC: M81135 |
Type 212VDC: M81136 24VDC: M81137 |
Maximum waterverplaatsing |
11.000 kg |
20.000 kg |
Maximum koppel |
20 Nm |
34 Nm |
Maximum astoerental |
33 rpm |
33 rpm |
Aanbevolen hard-over tijd (onbelast) |
10 seconden |
10 seconden |
Stroomverbruik |
24-48 W |
60-84 W |
Te gebruiken corepack |
EV-200 |
EV-400 |
Notes:
|
De universele sterndrive wordt gebruikt op inboard/outboard (I/O) schepen met stuurbekrachtiging. |
Universele Stern Drive |
|
|
|
Artikelnummer | Standaard Sterndrive: M81138 Universele Sterndrive: E12026 |
Maximale waterverplaatsing |
niet van toepassing |
Aandrijfmethode |
Electromechanisch |
Maximale duw/trekkracht |
50 kg |
Aanbevolen boord/boord tijd |
8,8 seconden |
Maximale slag |
214 mm |
Benodigde koerscomputer |
EV-200 |
Notes:
|
Raymarine Evolution kunnen gekoppeld worden aan een hydraulisch stuursysteem aan boord van uw schip. Gebruik hiervoor één van de robuuste pompen met een capaciteit die voldoet aan de eisen van uw stuurinrichting.
Beschikt u over een hydraulisch systeem... dan is de inhoud (in cc's) van de stuurcilinder op het roer of (inboard) motor bepalend voor het type pomp dat geschikt is. Deze informatie is doorgaans te vinden in de handleiding van de stuurinrichting |
Stuurautomaat Tip
Indien de inhoud van de stuurcilinder onbekend is, kunt u het merk en typenummer van de cilinder opzoeken in onze cross-reference gids en zo bepalen welke pomp voor uw stuurinrichting geschikt is. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Drive Type | Type 0.5 (12VDC)12VDC: E12139
|
Type 1 (12V of 24V)12VDC: M81120
24VDC: M81119
|
Type 2 (12V of 24V)12VDC: M81121
24VDC: M81123
|
Type 3 (12V of 24V)12VDC: M81122
24VDC: M81124
|
Constant Running Pump
|
Waterverplaatsing: | Niet van toepassing. De stuurinrichting bepaalt welke capaciteit pomp benodigd is. |
||||
Volume Cilinder | 50cc-110cc |
80cc – 230cc |
230cc – 350cc (14in3–21in3)
|
350cc – 500cc (21in3–30.5in3)
|
500cc - 1200cc |
Maximum werkdruk bij 12VDC | 50bar (750psi)
|
100bar (1450psi)
|
80bar (1160psi)
|
57 bar (827psi) |
|
Maximale debiet (onbelast) | 650 cc/min (30.52in3/min | 1000cc/min
(67in3/min)
|
2000cc/min
(122in3/min)
|
2900cc/min
(175in3/min)
|
4500cc/min (274.6in3 / min) |
Te gebruiken koerscomputer | EV-100
|
EV-150 (12v) |
EV-400
|
EV-300 |
Opmerkingen:
|
Bedoeld voor grotere, mechanisch bestuurde schepen met een waterverplaatsing van meer dan 20 ton. Deze aandrijfeenheden zijn complete systemen, bestaande uit een omkeerpomp, olietank en hydraulische cilinder. |
Hydraulische Lineaire aandrijfunits |
||
|
|
|
Drive Type |
Type 212VDC: E12207 24VDC: E12208 |
Type 312VDC: M81202 24VDC: M81203 |
Maximum waterverplaatsing |
22.000 kg |
35.000 kg |
Maximum stuwkracht |
585 kg |
1.200 kg |
Maximale slag |
254 mm |
300 mm |
Tijd van aanslag tot aanslag |
10 seconden |
10 seconden |
Maximum roerkoppel |
1.270 Nm |
3.200 Nm |
Te gebruiken corepack |
EV-400 |
EV-400 |
Notes:
|
Ons meest gebruikte type aandrijfunit voor zeilschepen. Raymarine mechanische lineaire aandrijvingen zijn betrouwbaar, krachtig, stil en zorgen voor een korte hard-over tijd. Ze worden onderdeks gemonteerd en bedienen rechtstreeks het kwadrant of de roerkoning. Hier kunnen accessoires voor nodig zijn die de fabrikant van de stuurinrichting kan leveren. |
Mechanische Lineaire Aandrijfunits |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Drive Type |
Type 112VDC: M81130 |
Type 2 Short12VDC: M81131 24VDC: M81133 |
Type 2 Long12VDC: M81132 24VDC: M81134 |
Maximum waterverplaatsing |
11.000 kg (24,000 lb) |
15.000 kg (33,000 lb) |
20.000 kg (44,000 lb) |
Max duw/trekkracht |
295 kg (650 lb) |
480 kg (1,050 lb) |
480 kg (1,050 lb) |
Maximum slag |
300 mm (12") |
300 mm (12") |
400 mm (16") |
Hard-over (aanslag tot aanslag) tijd |
11 seconden |
11 seconden |
14 seconden |
Maximum roer koppel |
735 nm (6,500 lb.in) |
1.190 nm (10,500 lb.in) |
1.660 nm (14,700 lb.in) |
Stroomverbruik |
18-36 W |
48-72 W |
48-72 W |
Te gebruiken corepack |
EV-200 |
EV-400 |
EV-400 |
Notes:
|
Een roterende aandrijfunit wordt gebruikt op zeil-en motorschepen waarbij het roer vanaf de stuurstand wordt bediend middels een ketting met kettingwiel. (bijv een kabel of stangen) Het uitgekiende ontwerp van de Raymarine roterende aandrijfunit zorgt voor een stille en krachtige stuurautomaat. |
Mechanische Roterende Aandrijfunits |
||
|
|
|
Drive Type |
Type 112VDC: M81135 |
Type 212VDC: M81136 24VDC: M81137 |
Maximum waterverplaatsing |
11.000 kg |
20.000 kg |
Maximum koppel |
20 Nm |
34 Nm |
Maximum astoerental |
33 rpm |
33 rpm |
Aanbevolen hard-over tijd (onbelast) |
10 seconden |
10 seconden |
Stroomverbruik |
24-48 W |
60-84 W |
Te gebruiken corepack |
EV-200 |
EV-400 |
Notes:
|
De universele sterndrive wordt gebruikt op inboard/outboard (I/O) schepen met stuurbekrachtiging. |
Universele Stern Drive |
|
|
|
Artikelnummer | Standaard Sterndrive: M81138 Universele Sterndrive: E12026 |
Maximale waterverplaatsing |
niet van toepassing |
Aandrijfmethode |
Electromechanisch |
Maximale duw/trekkracht |
50 kg |
Aanbevolen boord/boord tijd |
8,8 seconden |
Maximale slag |
214 mm |
Benodigde koerscomputer |
EV-200 |
Notes:
|