Praktijkcase: Elektronica-upgrade voor Sunseeker Superhawk 40

Met behulp van de nieuwste geïntegreerde maritieme navigatie- en omgevingsbewustzijnselektronica van Raymarine is een hoogwaardige, bijna 20 jaar oud motorjacht nieuw leven ingeblazen.

Christian Moore, een jachtmakelaar uit het Engelse Poole, kent de Sunseekers die rond de eeuwwisseling op de markt kwamen heel goed. Dit is niet geheel verrassend, hij verkocht ze namelijk: “Ik heb deze Sunseeker nieuw verkocht en ik kan me haar nog goed herinneren. De eerste eigenaar bestelde het jacht namelijk met ongebruikelijk hoge specificaties. Ze is uitgerust met Trimax-oppervlakteaandrijving en andere opties, waarmee het een zeer hoogwaardig jacht is. Toen ik zag dat die te koop stond moest ik haar gewoon hebben”, vertelt Christian.

Maar het jacht, dat Christian de Sceptre zal noemen, heeft wel wat aandacht nodig om haar een beetje te moderniseren. Het exterieur was snel op orde: de romp werd overgespoten en bijgewerkt, het dek werd vervangen voor synthetisch teak, er kwam hoogwaardige maritieme audio en nieuwe afdekkingen, maar het walnoten dashboardlaminaat met de oude kaartplotter was echt op en er liepen dreigende horizontale lijnen over de instrumentenschermen. Het oude dashboard was ook niet ingesteld op moderne, grotere displayschermen.

Christian houdt niet van half werk. In plaats van te kiezen voor vinylfolie besloot hij de romp professioneel over te laten spuiten, en het dashboard werd opnieuw ontworpen in (echt) koolstofvezel. Hij nam direct contact op met zijn vriend Mark Porter, met wie hij ooit samen stage liep in de maritieme elektronica. Mark runt nu Seacraft Marine, een in Poole gevestigd bedrijf, gespecialiseerd in maritieme elektronica. Seacraft Marine leverde niet alleen de moderne Raymarine-uitrusting, maar ontwierp ook een modern, plat dashboard van royaal aangebrachte lagen koolstofvezel op een glasplaat.

De AXIOM+ 12 RV 12" kaartplotter met Realvision 3D heeft een centrale plaats op het dashboard van de Sceptre. De functies van de flush gemonteerde kaartplotter kunnen indien nodig uitgebreid worden. De kaartplotter ondersteunt het volledige assortiment aan Raymarine-accessoires en de standaard connectiviteit via WiFi en Bluetooth biedt een soepele verbinding met de nieuwste Raymarine-apps voor tablets en smartphones.

Daarnaast is een tweede AXIOM+ 7 kaartplotter flush geplaatst (helaas paste de geplande AXIOM+ 9 niet helemaal). De Axiom+ 7 is dusdanig ingericht dat je het kleinere scherm onderweg kunt gebruiken voor taken die met één enkele toets uitgevoerd kunnen worden. Hij kan bijvoorbeeld fungeren als volledig radarscherm terwijl het andere, grotere MFD bij het stuurwiel actiever wordt ingezet om tussen verschillende functies en overlays te scrollen.

Omdat dit een hoogwaardig jacht is die een vaarsnelheid van 40 knopen kan halen, koos Christian ook voor een horizontaal gemonteerd RMK-10 toetsenbord. Zo kunnen de kaartplotters dichter bij het stuurwiel en met knoppen worden bediend en is de kapitein niet alleen afhankelijk van de touchscreenbediening. Als je met 40 knopen het Kanaal oversteekt is een touchscreen namelijk best een uitdaging!

De Superhawk is uitgerust met een FLIR M232 warmtebeeldcamera die gebruikt kan worden als het volledig donker is, en een CAM220 IP robuuste, high definition, netwerkcamera die de machinekamer in de gaten houdt. Beide camera's zijn volledig geïntegreerd met de MFD's.

De M232 draai- en kantelcamera is een van de kleinste FLIR-warmtecamera's die discreet past op de volledig opnieuw geconfigureerde radarbeugel van de Superhawk. Met een resolutie van 320 × 240 zorgt de M232 voor meer veiligheid door 's nachts andere vaartuigen en obstakels te tonen. Christian is niet van plan om uitgebreid in het donker te gaan varen, maar hij vindt het wel een fijn idee dat hij met de intelligente warmte-analytics van FLIR ClearCruise™ altijd veilig de haven binnen kan komen, ook als het al begint te schemeren. ClearCruise IR geeft hoorbare en zichtbare waarschuwingen wanneer 'niet-water'-objecten zoals boten, obstakels of navigatiemarkeringen verschijnen.

Deze technologie wordt mogelijk gemaakt door de AR200 Augmented Reality Stabilisation Module van Raymarine. De AR200 is een Augmented Reality Sensor die bestaat uit een GNSS-ontvanger (Global Navigation Satellite Systems) en een AHRS-sensor (Attitude and Heading Reference System). De AR200 verzendt gegevens over positie, koers, stampen en rollen naar de Axiom-MFD's.

Om je ook bij hoge snelheden bewust te zijn van je omgeving is de Raymarine Quantum2 Doppler radar ook al zo'n handig instrument aan boord. Het Kanaal is een enorm drukke vaarroute en Doppler-objectdetectie identificeert en kleurcodeert bewegende radarcontacten zodat deze direct worden herkend. Daarmee wordt het risico op een aanvaring verkleind. En Quantum 2 is ook uitgerust met handmatige of automatische MARPA-modi om gevaarlijke objecten nog effectiever te kunnen volgen. In tegenstelling tot de originele Raytheon-radar die oorspronkelijk op de boot zat, start de Quantum 2 direct op en is binnen een paar seconden klaar voor gebruik. Ook is de scanner op de radarbeugel lichter. De Quantum 2 weegt tot 50% minder dan vergelijkbare magnetronradars. In combinatie met de Raymarine AIS700, een klasse B AIS-ontvanger (Automatic Identification System), kan een potentieel aanvaringsrisico eigenlijk niet onopgemerkt blijven. Als klasse B AIS-ontvanger ontvangt de AIS700 niet alleen berichten van andere vaartuigen, het verstuurt ook berichten van het schip zelf. Het is dus eigenlijk een dubbel mechanisme om aanvaringen te voorkomen.

Voor de communicatie-uitrusting koos Christian voor de Ray90 Black Box marifoon. Dit betekent dat de hoofdunit van de marifoon veilig buiten zicht staat en je bij het stuur alleen een compacte handset hebt: een overzichtelijker dashboard dus.

De moderne Raymarine-uitrusting was snel operationeel. De hele installatie en configuratie kostte Seacraft maar één week.

Christian is supertevreden met het resultaat van deze upgrade van de maritieme elektronica: “Ik wilde al jaren zelf zo'n schip hebben. Dit soort schepen wordt tegenwoordig bijna niet meer gebouwd en als ze wel gebouwd zouden worden, zouden ze onbetaalbaar zijn. Potentiële kopers gaan voor de charme en zeldzaamheid ervan en de prijzen gaan alleen maar omhoog. Het wordt steeds moeilijker om een mooi exemplaar te vinden. Daarom is het moderniseren van dit soort jachten de investering meer dan waard en van alle zaken die je kunt moderniseren heeft het elektronicapakket het meeste effect. Waar ben ik? Wat zijn de potentiële gevaren en welke andere boten heb ik om me heen? De manier waarop deze informatie beschikbaar komt is enorm veranderd. Dankzij het gesplitste scherm, de overlay-functies en de revolutionaire verbeteringen zoals CHIRP-radar en warmtebeeldtechnologie is bij de stuurpositie zeer snel uitgebreide informatie ter beschikking.”

“Wat me enorm opvalt is hoe compact en strak het er allemaal uitziet. Seacraft verwijderde een hele wirwar van draden vanachter het oude dashboard en verving alles met de gebruiksklare eenvoud van moderne backbone-bekabeling. Het dashboard zelf is ook veel strakker. Omdat de MFD's zoveel van de taken uitvoeren en zo multifunctioneel zijn (het worden niet voor niets Multi Function Display's genoemd) ziet de stuurpositie er tegenwoordig heel anders uit. Gelukkig zien we niet meer al die apparatuur die eigenlijk niet goed op elkaar is afgestemd en dus weinig wordt gebruikt. De stuurpositie ziet er nu veel strakker uit en daarmee is het hele schip mooier geworden. Belangrijker nog: de stuurman heeft nu veel meer informatie sneller tot zijn beschikking en dat komt de veiligheid van een snel jacht enorm ten goede.”