Raymarine helpt de storm doorstaan


S/V Image | Marine Electronics by Raymarine

Lees het ongelofelijke verslag van schipper Barry Stedman over hoe zijn Raymarine-stuurautomaat hem er door heeft geholpen tijdens een zeiltocht van de Bahama's naar South Carolina


Barry Stedman, Owner S/V Imagine | Marine Electronics by Raymarine

Ik zeilde offshore van Great Sale Cay op de Bahama's naar Beaufort, South Carolina. Dit is een zeiltocht waarbij je voor een groot deel midden in de Golfstroom vaart. Mijn schip is een Catalina sloep van 50 voet, gebouwd in 2002, met een Raymarine Linear Drive 2 en het meest recente stuurautomaatsysteem . Mijn bemanning, Kathryn Ellis en ik voeren op meer dan 80 mijl van de Amerikaanse kust

Volgens de weersverwachting was er een kans op onweersbuien in de namiddag, net als de vorige dag. De onweersbuien zouden zich boven land ontwikkelen en bewegen zich meestal in een oost-noordoostelijke richting. Tegen de tijd dat de storm de Golfstroom bereikte, bedroeg de windsnelheid ongeveer 20-25 knopen met regen, niets om je zorgen over te maken, en normaal voor de tijd van het jaar. Met onze Raymarine Radar wisten we ze meestal te ontlopen.

Toch hield ik het weer in de gaten met Raymarine Sirius Weather op een Raymarine-kaartplotter. Na verloop van tijd had zich een groot stormfront opgebouwd over de gehele lengte van Florida tot aan Georgia (ROOD en GEEL op de kaartplotter). De storm bewoog op normale wijze en verloor kracht naarmate hij over de oceaan voortbewoog (GROEN). Maar ik bleef de situatie in de gaten houden. In plaats van verder op te breken, vormde hij één grote storm van ongeveer 80 mijl breed en 50 mijl lang. De storm was nu ROOD en kwam recht op ons af.

Barry Stedman, Owner S/V Imagine | Marine Electronics by Raymarine

Hij kwam achter ons in twee lagen (wit en grijs) opzetten, vast aan de hemel. Er waren geen neerwaartse windkolommen, wat normaal gesproken een aanwijzing is dat er weinig wind in de wolken is. Gelet op de Raymarine Radar en Sirius-gegevens was dit echter geen normale storm.

Ik begon het schip voor te bereiden door het Genua-zeil volledig in te rollen en twee riffen in het hoofdzeil te plaatsen. Ik had mijn harnas aan en was klaar om een derde rif te plaatsen, toen ik de golven op ons af zag komen. Ik veranderde van richting om een gijp over stuurboord te voorkomen. De eerste windvlagen haalden 78 knopen. De boot versnelde tot 11,2 knopen, bovenop de Golfstroom.

De Raymarine AIS gaf aan dat er een schip aan onze stuurboordkant op een convergerende koers lag. Ik riep hem op en vroeg hem om meer ruimte en het schip veranderde van koers. Er waren rond deze tijd twee noodoproepen, beiden zonder opgave van een positie.

De Raymarine-stuurautomaat stuurde veel beter dan ik zou kunnen. De golven waren geen schuimkoppen maar brekers. We gingen voor de wind uit, gijpend met een windsnelheid van ongeveer 40 knopen. Dat was om het containerschip te vermijden, zodat dat terug kon keren naar zijn koers op weg naar Savannah. De kapitein bood overigens aan om ons uit de wind te houden.

De storm duurde ongeveer twee uur. De Raymarine-stuurautomaat was de hele tijd actief, op een paar minuten na. Hoe hij het deed? Geweldig. De mate van controle overtrof mijn verwachtingen. Stelt u zich golven met witte schuimkoppen voor die over de boot heen slaan en een windsnelheid die nauwelijks onder de 60 knopen uitkwam. De stuurautomaat 'wist' wat te doen, wanneer te ontwijken, enz. Ik had op geen enkel moment het gevoel dat het een probleem zou zijn. Ik maakte me meer zorgen over het breken van de mast en de zeilladingen. Sterker nog, ik denk dat de stuurautomaat zo goed functioneerde dat het veiliger was om met gereduceerd zeil verder te varen dan te proberen land te bereiken met die golven.

Overigens liet ik mijn motor lopen tijdens het ergste van de storm om te zorgen dat er voldoende stroom was.

Een geweldige stuurautomaat!

Barry Stedman

S/V Imagine