Raymarine persconferentie: nieuwste productontwikkelingen en update van de handel in 2020

Thursday, 10th December, 2020


From left: Peter Ingram, Vice President of Marketing for FLIR Maritime; Gregoire Outters, FLIR Maritime General Manager and Andy King, Vice President Sales EMEA & APAC

Op een virtuele persconferentie die op 9 december 2020 is gehouden in aanloop naar METSTRADE Connect, vertelde de leiding van Raymarine over de nieuwste ontwikkelingen van het toonaangevende merk, gespecialiseerd in maritieme elektronica. Ook introduceerde Raymarine een innovatief nieuw digitaal besturingssysteem: YachtSense™. Daarnaast bespraken ze ook hoe het bedrijf de afgelopen maanden met succes de vele uitdagingen van de COVID-pandemie had aangepakt en hoe recente ontwikkelingen voor Raymarine en voor de pleziervaart een positieve toekomst in het vooruitzicht stellen.

Update van de handel in 2020 en vooruitblik op 2021

Peter Ingram, Vice-President Marketing van FLIR Maritime, die de conferentie opende, zei: "Hoewel er in Azië plaatselijk sprake was van een teruggang, waren januari en februari voor FLIR Maritime en Raymarine goede maanden. Toen de pandemie zich over de wereld verspreidde, was er in verschillende landen sprake van lockdowns, waarbij veel van onze belangrijkste partners werden gevraagd om de productie tijdelijk stop te zetten.

"We zijn echter nooit opgehouden met onze planning voor de toekomst en we zijn blijven investeren in techniek, in het besef dat de Raymarine-klanten op ons rekenen. Ons service- en ondersteuningsteam is gedurende de ergste lockdowns in maart en april doorgegaan met het beantwoorden van telefoontjes en e-mails en het communiceren met Raymarine-gebruikers via webinars, die nu op YouTube zijn te vinden."

Ingram richtte zich daarna op de huidige en toekomstige marktsituatie en voegde eraan toe: "We zijn erg blij dat de handel aan het eind van de zomer en aan het begin van de herfst is bijgetrokken. We hebben de laatste tijd goede zaken gedaan en de inkomsten en winstgevendheid hebben bijna een recordniveau bereikt. We blijven investeren in innovatie en we blijven met onze klanten samenwerken om ervoor te zorgen dat watersporters op een veilige manier plezier op het water kunnen beleven."

Productontwikkeling

In 2020 hebben de ontwikkelingsteams van Raymarine zich gericht op het ontwikkelen van nieuwe marktinnovaties. De opvolger van de bekroonde Axiom, de Axiom+ lijn van multifunctionele navigatieschermen, is in juni gelanceerd en Raymarine gaf de scheepvaartsector een voorproefje van het geheel nieuwe cartografieplatform, LightHouse Charts.

De conferentie richtte zich vervolgens op de wereldwijde lancering van YachtSense™ en een update van Raymarine's ondersteuningstechnologie voor aanmeren: DockSense™ Alert en DockSense™ Control.

YachtSense™

YachtSense, het nieuwe digitale besturingssysteem van Raymarine, werd tijdens de persconferentie aangekondigd door Josh Wilson, een Global Product Manager voor Raymarine. YachtSense is een geavanceerd digitaal besturingssysteem dat met bijna elk apparaat aan boord is verbonden en biedt schippers volledige controle en een beter inzicht in de boordsystemen. Motor- en generatorsensoren voor klimaatregeling en verlichting kunnen allen worden bestuurd via Yachtsense, waardoor ze moeiteloos kunnen worden bediend, zodat schipper en bemanning zich kunnen richten op hun vaargenot.

YachtSense is uitgerust met een volledig instelbare touchscreen-interface die toegankelijk is via een Raymarine Axiom multifunctioneel scherm aan boord. Met uitgebreide configuratieopties en veiligheidsfuncties is het systeem volledig schaalbaar volgens de wensen van de eigenaar.

DockSense™ Alert en DockSense™ Control

Een update over DockSense, de baanbrekende nieuwe tool van Raymarine om 360°-bewustzijn en controle (optioneel) te bieden bij het aanmeren van uw boot, werd verzorgd door een team bestaande uit Gregoire Outters, FLIR Maritime General Manager, en Andy King, Vice President Sales EMEA & APAC.

Er zijn twee versies van DockSense: DockSense Alert, dat schippers voorziet van 360°-beelden van het oppervlak rond het schip en nabijheidswaarschuwingen terwijl ze manoeuvreren naar hun aanlegplek, en DockSense Control, die dezelfde input benut en de binnenboordaandrijving gebruikt om met behulp van de joystickbesturing nauwkeurig aan te meren.

Het DockSense Alert-systeem is eerder in 2020 gelanceerd en de eerste commerciële installatie was dit jaar op een Monte Carlo MCY 76 te zien.

"DockSense Control werkt met een breed scala aan aandrijvingssystemen en daar heeft de nadruk op gelegen bij onze recente ontwikkelingen, aldus Gregoire Outters. "We hebben DockSense-bediening al met pod-stations en buitenboordmotoren gedemonstreerd, dus de nadruk ligt nu op het laten werken van het systeem met binnenboordmotoren. We hebben uitgebreid samengewerkt met Aventics aan de joystickbesturing en met Nanni en andere toonaangevende fabrikanten, zodat we DockSense-bediening kunnen bieden aan alle schepen met hekmotoren en stuwmotoren."

Een operationeel systeem is al in gebruik op de Hardy 42-testboot van Raymarine in het Verenigd Koninkrijk, waar het in staat is gebleken om met harde wind en getijden om te gaan.

Kijk voor meer informatie over Raymarine-producten op www.raymarine.nl