Raymarine-ambassadeur Giancarlo Pedote maakt zich op voor de Route Du Rhum ter voorbereiding op zijn tweede Vendée Globe

Raymarine-ambassadeur Giancarlo Pedote maakt zich op voor de Route Du Rhum ter voorbereiding op zijn tweede Vendée Globe

Langs de meest zuidelijke breedtegraden varen, geleid door Raymarine

dinsdag - 15 november 2022

Fareham, VK - Giancarlo Pedote, de ervaren zeezeiler uit de Italiaanse stad Florence, staat op het punt om de Route du Rhum te varen, als voorbereiding op een van de zwaarste wedstrijden ter wereld, de Vendée Globe.

Hij begon zijn professionele carrière in 2007 in de Mini 6.50 klasse, waar hij deelnam aan de Champion de France Promotion Course au Large en Solitaire en bij twee gelegenheden op de eerste plaats in het Mini 6.50-klassement eindigde. In 2013 en 2015 ontving hij de prijs voor beste Italiaanse zeiler van het jaar en in 2015 won hij de Transat Jacques Vabre in Multi 50.

Giancarlo Pedote

In 2020 vervulde hij zijn droom door deel te nemen aan zijn eerste Vendée Globe en hij was de enige Italiaan die aan de negende editie deelnam. Hij eindigde de wedstrijd op de achtste plaats. Als onderdeel van zijn veeleisende trainingsschema voor de ultieme race, de Vendée Globe, heeft hij dit jaar al enkele soloraces volbracht, waaronder de Guyader Bermudes en Defi Azimut. De route van de Vendée Globe is mythisch. Je vaart over het uiterste zuiden van de aardbol en komt moeilijkheden tegen die typisch zijn voor deze extreme breedtegraad. Ik bereid me voor om weer op de oceanen van de wereld te zeilen met meer ervaring en competitiviteit en om een nieuw verhaal te schrijven”, aldus Giancarlo.

Aan boord van zijn Imoca 60, Prysmian genaamd, beschikt Giancarlo over een scala aan elektronica voor high performance zeilen. “Zij die deelnemen aan de Vendée Globe weten dat het traject gevaarlijk is en dat er vele verschillende factoren meespelen, zoals het weer, het fysieke en mentale uithoudingsvermogen en het vermogen om het onverwachte onder ogen te zien. Het is van cruciaal belang om een systeem aan boord van een eenmanszeilboot te hebben dat betrouwbaar is in dergelijke veeleisende en veranderende omstandigheden. Ik heb ervoor gekozen om met Raymarine te werken, omdat het merk elke dag haar grenzen verlegt om altijd de beste oplossing te vinden."

Aan boord van de Prysmian

Het systeem aan boord omvat de Raymarine Quantum 2-radar, met Doppler-technologie om aanvaringen te voorkomen. Deze CHIRP-pulscompressieradar biedt een uitstekende objectherkenning op zowel lange als extreem korte afstanden. Het systeem gebruikt geavanceerde Doppler-detectie om bewegende radarcontacten onmiddellijk te markeren en te kleurcoderen, om aan te geven of ze naderen of zich verwijderen. Met behulp van Quantum met Doppler worden potentieel gevaarlijke voorwerpen gemakkelijk te onderscheiden bij het navigeren in gebieden met druk verkeer, wat van het allerhoogste belang is voor de veiligheid. 

Tevens is er een AIS700 aan boord. Deze B-klasse AIS-zendontvanger ontvangt niet alleen berichten van andere schepen, er wordt ook informatie van uw eigen boot verzonden die op de systemen van andere schepen wordt gezien en zo voor een beter omgevingsbewustzijn zorgt. De stuurpositie is voorzien van een Axiom 9 inch scherm en een i70 multifunctioneel instrument. Dit 4 inch grote scherm biedt een uitstekende zichtbaarheid en geeft u de mogelijkheid om AIS-objecten en andere belangrijke gegevens te zien. De Prysmian is tevens uitgerust met drie CAM210 IP maritieme camera's met hoge definitie. Giancarlo gebruikt de twee op het dek gemonteerde camera's (bak- en stuurboord) om het hoofdzeil te kunnen zien, zonder naar buiten te hoeven. Dit is vooral belangrijk in het uiterste zuiden, waar de buitentemperatuur zeer laag is en de zee bijzonder ruig is. Dankzij de IR-leds kan de op de mast gemonteerde camera het hoofdzeil zelfs 's nachts in de gaten houden.

Carlo Baj, Country Manager, Raymarine Italy, zegt: “We zijn zeer enthousiast dat we Giancarlo kunnen ondersteunen, terwijl hij zich met een veeleisend wedstrijdschema in moeilijke omstandigheden voorbereidt op de Everest van de zeeën, zoals de Vendée Globe wordt genoemd. We doen dit door een elektronicasysteem te leveren dat betrouwbaar is en betere veiligheidsoplossingen biedt, wat van vitaal belang is op eenmanszeilboten.”