4 Belangrijke apparaatcontroles voor uw boot vóór het seizoen

4 Belangrijke apparaatcontroles voor uw boot vóór het seizoen

Tuesday, May 3, 2016


Alan Watson, Raymarine Pro-ambassadeur, deelt zijn controlelijst vóór het seizoen voor uw veiligheid op het water

April 2016  

De start van een nieuw seizoen is de perfecte periode om opnieuw vertrouwd te raken met uw navigatie-apparatuur aan boord en om te zorgen dat u de komende maanden over veilige instellingen beschikt.

Alan Watson is een erkende navigatie-expert en zijn klanten variëren van recreatieve tot professionele zeilers. Hij deelt zijn beste tips om te zorgen dat uw nautische elektronica aan boord klaar is voor het volgende seizoen op het water.


✔ 1. Uw multifunctionele display

Multifunctionele displays hebben navigatie voor zeilers getransformeerd, en deze intelligente en intuïtieve schermen hebben voor meer mogelijkheden bij het varen gezorgd. Ze brengen een scala aan informatie binnen handbereik voor zeilers, besparen aan boord tijd en moeite, en vormen op elk vaartuig een waardevolle aanvulling. Zelfs de meest toegewijde traditionele gebruiker ziet nu de toegevoegde waarde die ze het vaartuig bieden. De eenvoud waarmee MFD's tegenwoordig kunnen worden gebruikt, betekent dat ze aan boord kunnen helpen tijd en werk te besparen en de veiligheid te verbeteren. Door het volledige potentieel van uw MFD te gebruiken, wordt de kwaliteit van uw tijd op het water verhoogd.

Apparaatcontroles vóór het seizoen | Raymarine van FLIRControleren van uw MFD-instellingen  

"De weekenden vóór het eerste uitje op het water vormen een ideale periode om uw MFD uit te proberen en om te zorgen dat de belangrijkste instellingen goed staan."  

Het eerste wat ik controleer is dat mijn kaartcartridge actueel is. Dan zet ik het systeem aan en controleer of ik een goede GPS-bepaling krijg. Daarmee is het eerste kritieke item ('waar ben ik?') afgewerkt. Het tweede is de diepte, dus controleer of u een geloofwaardige dieptelezing op het echolood of de visvinder krijgt. Kijk vervolgens of alarmen voor ondiep water naar wens zijn ingesteld. Als ik eenmaal weet waar ik ben en dat ik me in veilig water bevindt, is mijn volgende prioriteit zien en gezien worden. Dus controleer of u AIS-doelen op de kaartplotter ziet en, als u een AIS met klasse B-overdracht heeft, controleer dan ook of deze correct werkt.

Als u na 2015 niet meer heeft geactualiseerd, is de kans groot dat u niet beschikt over de nieuwste functies, mogelijkheden en foutcorrecties. Controleer het onderdeel Productsoftwareupdates op Raymarine.com voor al de laatste software.


Controleer de koers van uw stuurpiloot | Raymarine van FLIRKoerscontrole van uw stuurpiloot  

✔ 2. Uw stuurpiloot

Als u een stuurpiloot heeft, gebruikt de kaartplotter de koerssensor om de koers aan te geven. Schakel de koersvector in (voorheen rood, maar nu paars) op de kaartplotter, en controleer dat deze de juiste koers aangeeft. Als de koers afwijkt, bestaat de kans dat iemand zijn gereedschapskist precies naast de sensor heeft laten staan. De koers moet idealiter uit de buurt van de kade worden ingesteld. Oudere stuurpiloten profiteren van regelmatige kalibratie om de afwijkingskromme opnieuw te bepalen; recente stuurpiloten doen dit automatisch op de achtergrond.


✔ 3. Uw radar

Het volgende onderdeel dat u moet controleren is uw radar. Dat kunt u het beste bij de kade doen. Controleer of u doelen op het scherm kunt zien, en richt uw vaartuig vervolgens met de radar in 'Head Up' (normaal gebruik ik alleen voor deze test 'Course Up') op een klein doel en zorg dat dit op de koerslijn wordt weergegeven. Zodra dit klaar is, gaat u naar het kaartbeeldscherm en zet u de radardekking aan. Zorg dat de landecho het land nauwkeurig op de kaart dekt; als dit niet het geval is, betekent dit dat de koersinformatie van de stuurpiloot uit staat en moet worden gekalibreerd.

Uw radar controleren | Raymarine van FLIRRadardekking op de kaart  

Uw marifoon controleren | Raymarine van FLIRControleer het verzenden door uw marifoon  

✔ 4. Uw marifoon

En denk eraan als laatste de marifoon te controleren. Een veel voorkomende storing is water in de antennekabel. Dit heeft geen invloed op de ontvangst, maar het zendbereik neemt af tot ongeveer nul. Een testoproep voor een station op afstand (niet de jachthaven op 30 meter) bewijst of het systeem goed werkt.


Alan werkt al jaren voor Raymarine, en vindt het leiden van de Navigatie- en radarcursussen erg leuk. Ga voor meer informatie naar www.raymarine.co.uk/training

Leer meer over de in dit bericht beschreven apparatuur: Multifunctionele displays | Stuurpiloten | Radar | Marifoon

Alan Watson, Raymarine Pro-ambassadeur | Raymarine van FLIR  

COMMENT